torsdag 4 september 2014

Septembers primadonna

Det är inte svårt att utse september månads primadonna i min trädgård - körsbärsbenveden. En buske som spelar en obetydlig roll resten av växtsäsongen men som blommar ut så här års. Möjligen kämpar höstkrokusen, den lila tidlösan, om förstaplatsen. Men körsbärsbenveden vinner. I år liksom tidigare år.
Jag är rätt nöjd med den underplantering jag fått till i form av grön-vita hostor. De står fint mot körsbärsbenvedens orange och röda färger.
Annars är mycket nedvissnat i trädgården efter sommarens oerhörda hetta. Buddlejan från Spezialplant blommar vackert lila och några av mina egna frösådda buddlejor ser också ut att hinna blomma i höst.
Dahliorna är förstås tjusiga. Häromveckan slog en stor citrongul dahlia ut. Den står i samma rabatt som en djupt svart-vinröd dahlia som nog är min favorit. Båda dessa växer i riktig jord och det gör att de blir lite större, cirka en meter höga, än den vita som jag haft i en zinkbalja över sommaren.
Här kommer lite bilder på den två meter höga busken som är månadens primadonna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar