fredag 22 april 2016

Förbisedd vårskönhet

Nyutslagen Balkansippa. Lika vit som en vitsippa men större.
Jag brukar säga att våren är vit. I alla fall i min trädgård. Runt träd och i rabatter lyser just nu en mängd vita blommor. Det handlar om vita scillor främst men också en del mer sällsynta växter. Som blodörten Sanguinara canadensis. Ännu så länge är den i knopp, men snart slår den ut och då borde man klappa igen butiken och bara sätta sig och titta på den för blomningen varar bara ett par dagar.

Desto längre blommar en vårblomma som jag upptäckt på senare år - Balkansippan. Det är en förbisedd skönhet som är lätt att få att ta sig, åtminstone om man har sandjord som vi. Den lyser nu vit under silverpäronet och behöver egentligen ingen massverkan för att glänsa. Men jag satte ändå ner några fler små knölar - ja, det är så man köper den - i höstas.
Här kommer nu några vita skönheter. Dock går ingenting i trädgården upp mot den prakt som kalkpartierna i Närke bjuder på just nu - hela fält av blåsippor och vitsippor. Måste ta mig ut i helgen och titta mer på dem. För i vårblommevärlden är underbart verkligen kort.

Även bladen påminner om vitsippans och de är vackra hela växtsäsongen.

Lägg till bildtext

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar