tisdag 31 mars 2015

Glad påsk med ormhasselgren

Ormhasseln, vinterns formstarka primadonna med sina slingriga grenar som avtecknar sig så fint mot snön, har också stort dekorationsvärde inomhus.
I höstas klippte jag bort ett antal grenar nertill för att växterna under hasseln skulle få mer ljus och luft nu då den vuxit till sig.
Det blev ett antal skruvade grenar som jag noga tog till vara. Jag har nämligen sett i en affär att de kan kosta över hundra kronor styck.
En liten gren hamnade i mitt köksfönster tillsammans med glasstjärnor och lite annat vitt, silvrigt och genomskinligt julpynt. Och nu till påsk har ormhasselgrenen fått lite nostalgi-påskpynt, en del ända från 50-talet. Jag blir glad varje gång jag tittar på den. Och de små virkade kycklingarna har min kära lilla mamma, som inte finns mer, gjort till mig.
Och så här såg ormhasseln ut då den var julpyntad:

3 kommentarer:

  1. Jag har också en ormhassel i trädgården som jag brukar ta grenar av och ha till dekoration. Vi är lyckligt lottade för de kostar en hel del i affären. Så fina taklökstavlorna är.

    SvaraRadera
  2. Veldig koselig påskepynt, og vinterpynt :)

    Takk for at du ville være med på x-faktor! Nå har jeg telt stemmene og offentliggjort vinner, det ble dessverre ikke deg, men jeg håper du synes det var gøy å delta, og at du blir med også neste gang :)

    Ha en flott vår! Anne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel. Och tack Anne. Det var en fantastiskt vacker bild av en ihoprullad ormbunke som vann den gröna klassen där min lilla blåbärsblomma var med och tävlade. Många fina bilder var f ö med i hela tävlingen. Kul att komma till final!

      Radera